Valsts izglītības satura centrs ir sagatavojis statistikas pārskatu par 2023./2024. mācību gada centralizēto eksāmenu rezultātiem.

Statistikas pārskatā apkopoti  55718 centralizēto eksāmenu darbu par pamatizglītību un 59747 centralizēto eksāmenu darbu par vispārējo vidējo izglītību rezultātu dati. Valsts pārbaudes darbu – centralizēto eksāmenu – rezultātu dati sniedz priekšstatu ikvienam interesentam par izglītojamo mācību sasniegumu tendencēm valsts, pašvaldības un skolas līmenī.

2023./2024. mācību gadā izglītojamie centralizētos eksāmenus kārtoja atbilstoši Noteikumu par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr.747)  un Noteikumu par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumi Nr.416) prasībām. 

9. klases izglītojamiem otro mācību gadu visi obligātie valsts pārbaudes darbi pamatizglītības noslēgumā tika organizēti kā centralizētie eksāmeni: latviešu valodā, matemātikā un svešvalodā (angļu/vācu/franču pēc izglītojamā izvēles).

Savukārt izglītojamie vidējās izglītības pakāpē otro mācību gadu centralizētos eksāmenus kārtoja vairākos mācību satura apguves līmeņos:

  • latviešu valodā optimālajā mācību satura apguves līmenī;
  • svešvalodās (angļu/vācu/franču pēc izglītojamā izvēles) optimālajā vai augstākajā mācību satura apguves līmenī;
  • matemātikā optimālajā vai augstākajā mācību satura apguves līmenī, vai vispārīgajā mācību satura apguves līmenī (tikai profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie);
  • latviešu valodā un literatūrā, bioloģijā, ķīmijā, fizikā, ģeogrāfijā, kultūrā un mākslā, sociālajās zinātnēs, vēsturē, dizainā un tehnoloģijās, programmēšanā, krievu valodā augstākajā mācību satura apguves līmenī.

Šogad tika veikts visu minēto centralizēto eksāmenu divu gadu vidējo rezultātu salīdzinājums.

Izglītojamā sniegums katrā centralizētajā eksāmenā tika izteikts procentuālajā novērtējumā un ierakstīts attiecīgi pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības sertifikātā. Lai saņemtu sertifikātu par centralizētā eksāmena rezultātiem, kopvērtējumā 9. klases izglītojamiem vajadzēja iegūt vismaz 10 % no eksāmenā maksimāli iegūstamajiem punktiem, savukārt izglītojamiem vidējās izglītības pakāpē – 15% no eksāmenā maksimāli iegūstamajiem punktiem.

Katrā eksāmenā un tā daļā ir noteikts maksimālais punktu skaits, savukārt kopvērtējums procentos tiek izlikts, summējot katrā daļā iegūto punktu skaitu un summu izdalot ar eksāmena maksimālo punktu skaitu, dalījumu pareizinot ar 100% . Procenti eksāmena darba vērtējumos netiek matemātiski noapaļoti, bet tiek izteikti veselos skaitļos.

Piemēram, latviešu valodas 9. klases centralizētajā eksāmenā maksimālie punkti bija 100. Ja skolēns 1.daļā ieguvis 28 punktus, 2.daļā – 21 punktu, 3.daļā – 19 punktus, tad kopā ieguvis 68 punktus jeb 68% (aprēķins: 28+21+19=68:100=0,68x100%=68%).

  • Uz sertifikāta tiek attēlots  vērtējums tikai veselos procentos bez matemātiskās noapaļošanas – 1.daļā – 56%, 2.daļā – 70%, 3.daļā – 95 %, kopvērtējumā – 68 %.

Piemēram, matemātikas (augstākais mācību satura apguves līmenis) eksāmenā maksimālais punktu skaits bija 160. Ja skolēns 1.daļā ieguvis 45 punktus, 2.daļā – 21 punktu, 3.daļā – 25 punktus, 4.daļā – 21 punktu, tad kopā ieguvis 112 punktus jeb 70% (aprēķins: 45+21+25+21=112:160=0,7x100%=70%).

  • Uz sertifikāta attēlots vērtējums tikai procentos – 1. daļā – 60%, 2. daļā – 84%, 3. daļā – 71%, 4. daļā – 84%, kopvērtējumā – 70 %.

No šīm vērtībām arī tiek aprēķināts skolas vidējais un valsts vidējais vērtējums.

VISC uzsver, ka visas vidējās vērtības tiek rēķinātas no izglītojamo sasniegumiem centralizētajos eksāmenos. Nekādā gadījumā valsts vai pašvaldības vidējās vērtības nedrīkst rēķināt, izmantojot skolu vidējās vērtības pārbaudījumos. Rēķinot vidējo no vidējā, tiek iegūti nekorekti aprēķina rezultāti.

Lai ranžētu un salīdzinātu jebkādus valsts pārbaudījumu datus, ir jāņem vērā gan attiecīgā pārbaudījuma kārtotāju skaits skolā, gan skolu tipi, atrašanās vieta u.c. izglītojamo sniegumu ietekmējoši faktori. Analizējot vidējos vērtējumus, noteikti jāņem vērā arī eksāmenu kārtotāju populācija, jo ne visus eksāmenus ir kārtojuši visi izglītojamie, kas šo kursu ir apguvuši, īpaši tas attiecas uz eksāmeniem, kuri piedāvāti vismaz divos mācību satura apguves līmeņos, kā arī eksāmeniem, kuros ir neliels kārtotāju skaits.

Kopējā statistika 2023./2024. m.g.

Datne, kurā var atrast informāciju par katras izglītības iestādes katra eksāmena kārtotāja (bez konkrētā skolēna personas datiem) sasniegumiem katrā eksāmenā un atsevišķi katrā eksāmena daļā.

Datne, kurā var atrast informāciju par katras izglītības iestādes eksāmena kārtotāju skaitu, vidējo rezultātu un  skolēnu rezultātu sadalījumu – izglītojamo skaitu ar zemiem un augstiem rezultātiem, tos  sadalot pa 10% grupām (izglītojamo skaits, cik ieguvuši vērtējumu mazāk par 10%, 15%, 20%, 30% ... 100%)