Statuss:
Īstenošanā
ESF+ projekts 4.2.2.3., Eiropas Savienības logo, Nacionālā attīstības plāna logo

Projekts

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un c validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” 4.2.2.3. pasākums “Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam”.

Projekta nosaukums

Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide

Projekta numurs

Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001

Projekta mērķis

Projekta mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī mācību procesa kvalitātes pilnveidei vispārējā un profesionālā izglītībā, veicināt izglītojamo izcilību un nodrošināt metodiskā atbalsta materiālus pedagogiem.  

Projekta īstenošanas ilgums

2025. gada janvāris  2029. gada augusts.

Ņemot vērā nosacījumus par izmaksu attiecināmību, faktiskais projekta īstenošanas laiks: 28.12.2024.31.08.2029.

Projekta sadarbības partneri

Izglītības un zinātnes ministrija
Latviešu valodas aģentūra
Valstspilsētu un novadu pašvaldības vai to apvienības

Profesionālās izglītības iestādes, kas atrodas nozares ministrijas vai citas ministrijas pakļautībā, nodrošina metodiskā darba virsvadību un īsteno vidējās pakāpes profesionālās izglītības programmas.   

Projekta finansējums

Projekta kopējais pieejamais finansējums ir EUR 49 731 514, tai skaitā ESF+ finansējums – EUR 42 271 786 apmērā un valsts budžeta finansējums – EUR 7 459 728 apmērā.  

Normatīvie akti

Ministru kabineta 2024.gada 16. jūlija noteikumi Nr. 358 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3.pasākuma "Mācību procesa kvalitātespilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam" īstenošanas noteikumi”

Pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes 

Pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes ir atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību, latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu, vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu, kultūras un radošās industrijas izglītības politikas īstenošanu. Valsts izglītības satura centrs - valsts pārvaldes iestāde, kurai Ministru kabineta 2009.gada 30.jūnija noteikumos Nr.682 „Valsts izglītības satura centra nolikums” noteiktā funkcija ir nodrošināt mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un pārraudzīt tā īstenošanu. Projekta īstenošana dos iespēju VISC paaugstināt darbinieku un citu iesaistīto personu profesionālo kapacitāti un radīt jaunas paaudzes mācību satura dokumentus efektīvai mācību satura un pieejas īstenošanai, metodiskajam nodrošinājumam. Tiks stiprināta VISC institucionālā kapacitāte, aprobētas jaunas formas pārmaiņu komunikācijai un ieviešanai, sadarbības un sociālo partneru iesaistei. Par latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu atbildīgā iestāde - Latviešu valodas aģentūra ( turpmāk – LVA). Izglītības un zinātnes ministrija  pildīs sadarbības partnera funkciju attiecībā uz digitālajām platformām – informācijas sistēmām, kur IZM saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto ir šo sistēmu pārzinis. Valstspilsētu un novadu pašvaldības, īstenojot sadarbības partnera pienākumus, veido nozīmīgu projekta mērķgrupu vienotas un stratēģiski pārraudzītas profesionālā atbalsta sistēmas izveidei (t.sk. pašvaldību izglītības pārvaldes, to izglītības speciālisti). 

Izglītības iestādes

Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē vai interešu izglītības programmas, tai skaitā nozaru eksperti, konventu pārstāvji, darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, nozares eksperti, kuri iesaistīti profesionālās izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā, pašvaldību izglītības speciālisti, profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti, izglītojamie.

Pedagogi

Izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (izglītības iestāžu vadītāji, direktori, to vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas, tai skaitā mācīšanās konsultanti, mentori un metodiķi, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogi, atbalsta personāls (psihologi, logopēdi, sociālie pedagogi, pedagogu palīgi, bibliotekāri, karjeras konsultanti, speciālie pedagogi u.c.), darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, nozares eksperti, kuri iesaistīti profesionālās izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā, pašvaldību izglītības speciālisti un profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti. 

Izglītojamie

Izglītības iestāžu, kuras īsteno vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības pakāpē,  izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē vai interešu izglītības programmas izglītojamie, jo  

  • viens no 4.2.2.3 pasākuma atbalsta virzieniem ir izglītojamo izcilības veicināšana vispārizglītojošos mācību priekšmetos, nodrošinot talantīgo izglītojamo dalību reģionālos, nacionālos un starptautiskos pasākumos, atbalstot talantu attīstību un izglītības izcilību kopumā;
  • pedagogu profesionālā pilnveide ietekmēs izglītojamo kompetences- paaugstināsies skolēnu ar augstiem mācību rezultātiem īpatsvars un samazināsies skolēnu skaits ar zemiem mācību rezultātiem, tādējādi paredzot, ka projekta darbības ietekmēs Izglītības attīstības pamatnostādņu politikas rezultātu, veicinot šādu pamatnostādņu rādītāju sasniegšanu. 

1. Vienota un stratēģiski pārraudzīta profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā un profesionālā izglītībā valsts līmenī, izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus un koordinējot iesaistīto pušu sadarbību.  

2. Profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās vai mācību priekšmetos un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā izglītībā pašvaldību līmenī, stiprinot profesionālā atbalsta īstenošanas praksi pašvaldībās un sadarbību ar profesionālās izglītības iestādēm vispārējās izglītības mācību satura īstenošanā. 

3. Vietēja un starptautiska mēroga profesionālā atbalsta nodrošināšana izglītības iestāžu līmenī, tai skaitā mērķēts profesionālais atbalsts profesionālām vidusskolām, tehnikumiem, koledžām un mākslu izglītības kompetences centriem, kas īsteno vidējās pakāpes profesionālās izglītības programmas un nodrošina metodiskā darba virsvadību savas nozares profesionālās izglītības satura īstenošanā, profesionālās izglītības mācību satura sasaistē ar vispārējās izglītības mācību saturu, un mācības pedagogiem un citām izglītības programmu īstenošanā, profesionālā atbalsta īstenošanā, izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā iesaistītajām personām. 

4. Vispārējās izglītības metodiskā atbalsta materiālu izstrāde vai adaptācija, tai skaitā aprobācija, recenzēšana, publicēšana  un uzturēšana, ievērojot pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartos noteikto, kā arī identificētās izglītojamo mācīšanās un pedagogu profesionālā atbalsta vajadzības. Prioritāri tiks paredzēta metodiskā atbalsta materiālu izstrāde latviešu valodas, matemātikas, programmēšanas, fizikas, ķīmijas, bioloģijas, datorikas, inženierzinību, ģeogrāfija, vēstures un sociālo zinātņu mācību priekšmetu stundu secīgai plānošanai.  

5. Valsts izveidotu izglītības digitālo platformu pilnveide un attīstība, tai skaitā nodrošinot tajās ietverto mācību resursu pieejamību pedagogu atbalstam un talantīgo izglītojamo dalību atbalsta pasākumos tiešsaistē, kā arī vērtēšanas sistēmas uzlabošanu. 

6. Izglītojamo izcilības veicināšana vispārizglītojošos mācību priekšmetos pašvaldības, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī. Atbalsts paredzēts izglītojošu, sadarbības un tīklošanās pasākumu īstenošanai izglītojamo talantu attīstībai, tai skaitā praktiskas ievirzes pasākumi izglītojamo talantu un zināšanu pilnveidošanai, nometnes un nodarbības valsts mācību priekšmetu olimpiāžu un Latvijas skolēnu izcilības veicināšanai.

1. Izveidota pedagogu profesionālā atbalsta sistēma un savstarpējās sadarbības tīkls valsts un pašvaldību līmenī, nodrošinot vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu vispārējā un profesionālā izglītībā nacionālā un reģionālā līmenī.

2. Aktualizēti vai izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli atbilstoši MK noteikumos Nr.358 noteiktajām prasībām kā atbalsts pedagogiem secīgai mācību stundu vai tematu plānošanai, īstenošanai un mācību satura apguves novērtēšanai, nodrošinot vienlaicīgu izvērtēšanu visās mācību jomās un mācību priekšmetos dažādās vecuma grupās pēctecīgai un saskaņotai mācību satura ieviešanai.

3. Īstenoti daudzveidīgi un profesionālās pilnveides vajadzībām atbilstoši profesionālā atbalsta pasākumi vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem, , interešu izglītības un profesionālās ievirzes pedagogiem, atbalsta personālam, izglītības iestāžu vadības komandām, valstspilsētu un novadu pašvaldību izglītības jomas speciālistiem, metodiķiem, didaktiķiem, mācīšanās konsultantiem, nozaru ekspertiem, konventu pārstāvjiem un citām vispārējā un profesionālajā izglītībā iesaistītajām personām atbilstoši Ministru kabineta noteikumos minētajām projekta mērķgrupām.

4. Tehniski un saturiski pilnveidotas valsts izveidotās digitālās platformas – skolo.lv un mape.gov.lv – un tajās ietverto mācību resursu pieejamība, piemēram, nodrošinot būtiskus lietotāju saskarnes uzlabojumus, kas ļautu skolotājiem vieglāk orientēties platformā un efektīvāk atrast nepieciešamos mācību un metodiskos materiālus.

5. Paplašināta Valsts pārbaudījumu informācijas sistēma ar tādu funkcionalitāti, kas nodrošinās mācību priekšmetu olimpiāžu norisi tiešsaistē un skolēnu zinātniskās pētniecības darbu reģionālo un valsts konferenču norisi un datu apkopošanu, kā arī veicinās lielāku izglītības iestāžu iesaisti vērtēšanas procesā, pievienojot citus pārbaudījumu vērtēšanas veidus, nodrošinot skolotājiem iespēju izstrādāt ikdienas un temata nobeiguma vērtēšanas darbus digitālajā vidē, paplašinot interaktīvo uzdevumu daudzveidību, t.sk. izmantojot automātiskas labošanas iespējas, samazinot skolotāju laiku darbu labošanas procesā un paverot iespēju mācību procesa digitalizācijai.

6. Latvijas skolēnu zinātniskās pētniecības darbu konferences laureātiem zināšanu padziļināšanai un pilnveidošanai tiks organizēti dažādi pasākumi, piemēram, “Alfa” nometnes eksaktajām zinātnēm, nometnes “(IZ)aicinājums”/"Rakstaudze" humanitārajām un mākslas zinātnēm, praktiskās ievirzes semināri, praktiskās pētniecības pasākumi, hakatoni u.c. Atbalsta ietvaros plānots arī nodrošināt reģionālo, valsts un starptautisko zinātnes pasākumu un novada, valstspilsētas vai novadu apvienības, valsts un starptautiska līmeņa mācību priekšmetu olimpiāžu un skolēnu zinātniskās pētniecības darbu organizēšanu Latvijā un izglītojamo dalības nodrošināšanu starptautiskajās zinātnes izstādēs, konkursos, jauno zinātnieku skolās, mācību priekšmetu olimpiādēs, tai skaitā atlases organizēšanu un izglītojamo sagatavošanos.