Jaunumi un aktuālā informācija projektā
13.11.2023 L.Epnere
Diskutē par skolēnu snieguma vērtēšanas rīka koncepciju un tās attīstības virzieniem
2023. gada 8. novembrī notika Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts izglītības satura centra rīkots mērķsadarbības pasākums “Skolēnu snieguma vērtēšanas rīka koncepcija un tās attīstības virzieni”, kurš notika ESF projekta “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros. Pasākuma laikā Izglītības un zinātnes ministrijas, Valsts izglītības satura centra, Izglītības kvalitātes valsts dienesta, pašvaldību izglītības pārvalžu un skolu pārstāvji diskutēja par skolēnu snieguma vērtēšanas rīka koncepciju un rīka tālākas attīstības iespējamiem virzieniem.
Pasākumā Izglītības un zinātnes ministrijas Politikas iniciatīvu un attīstības departamenta vecākais eksperts satura jautājumos Rinalds Gulbis sniedza vispārīgu informāciju par izglītības kvalitātes monitoringa sistēmu, tās mērķi, uzbūvi, funkcijām. Dalībnieki arī guva īsu ieskatu par sistēmā jau pieejamiem un izstrādē esošiem monitoringa rīkiem, kā arī izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas turpmākās attīstības gaitā plānotajiem monitoringa rīkiem.
Viens no izstrādē esošajiem izglītības kvalitātes monitoringa rīkiem ir skolēnu snieguma vērtēšanas rīks, kura uzdevums izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas ietvaros ir novērtēt to, cik lielā mērā skolēni ir apguvuši sasniedzamos rezultātus noteiktajos mācību posmos un sniegt nozīmīgus datus izglītības kvalitātes kategorijā “Atbilstība mērķiem”. Ar skolēnu snieguma vērtēšanas rīka mērķiem, koncepciju, potenciālo saturu, tvērumu un izaicinājumiem pasākumā iepazīstināja Valsts izglītības satura centra pārstāvis, Rīgas 72. vidusskolas direktors Pāvels Pestovs.
P. Pestovs pastāstīja, ka skolēnu snieguma vērtēšanas rīka galvenais mērķis ir iegūt pašvaldības un valsts līmeņa analīzei nepieciešamos datus par skolēnu mācīšanās rezultātu un dinamiku, lai pēc nepieciešamības veiktu tālāku padziļinātu analīzi, ieviestu izmaiņas mācību saturā un sniegtu metodisko un cita veida atbalstu skolām un pedagogiem. Tāpat skolēnu snieguma vērtēšanas rīkā iegūtie dati var palīdzēt skolām izvērtēt savas stiprās un vājās puses, it īpaši salīdzinot datus ar līdzīga lieluma skolām. Šajā gadījumā būtu nepieciešams iegūt ne tikai datus par skolēnu sniegumu, bet arī konteksta datus, piemēram, par skolēnu sociāli ekonomisko stāvokli.
Paredzēts, ka skolēnu snieguma vērtēšanas rīka darbības principi būs regulārs skolēna snieguma monitorings būtiskajos sasniedzamajos rezultātos pirmsskolā, 3. un 6. klašu grupās un klašu grupās, kurās tiek īstenota parēja uz mācībām valsts valodā.
Lai vienotos par atbalstāmiem elementiem skolēnu snieguma vērtēšanas rīkā, kā arī identificētu problēmas un jautājumus, kā arī izteiktu papildu idejas rīkam pasākuma dalībnieki piedalījās dizaina domāšanas darbnīcā.
Šobrīd diskutējamie jautājumi un priekšlikumi rīka attīstībai saistīti ar datu drošību, pašvaldību un izglītības iestāžu datu analītikas pratību, datu analīzes iespējām vai nepieciešamību katra bērna līmenī, lai monitorētu viņa individuālo izaugsmi, kā arī nepieciešamību attiecināt skolēnu snieguma vērtēšanas rīkā paredzētos pasākumus uz profesionālo izglītību.
Dalībnieki darbnīcā arī pārrunāja katras skolēnu snieguma vērtēšanas rīka mērķauditorijas vajadzības un nepieciešamo atbalstu.