Good DEEDs

Sabiedrībā arvien biežāk runā par ilgtspējību, resursu taupīšanu un lietderīgu to izmantošanu, atkritumu šķirošanu, zaļo dzīvesveidu, ātrās modes izskaušanu, kā arī citām tēmām saistībā ar vides saudzēšanu. Lai vairotu izpratni, zināšanas un prasmes par šiem jautājumiem arī Latvijas izglītības iestādēs, Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar piecām profesionālās izglītības iestādēm piedalās Erasmus+ stratēģiskās partnerības programmas projektā “Digitālās enerģijas efektīva izmantošana” (Digital Energy Efficiency Designers - Good DEEDs).

Projektā ir izstrādāta un aprobēta mācību materiālu platforma un kurss pedagogiem, kas piedāvā apgūt digitālās enerģijas pārvaldības prasmes un to izmantošanu mācību procesā. Pedagogi no Rīgas Stila un modes tehnikuma, Latvijas Kultūras koledžas, Ogres tehnikuma un Liepājas Valsts tehnikuma piedalījās mācībās un kopā ar audzēkņiem īstenoja pilotprojektu savās skolās - izzināja digitālo CO2 pēdu, veica mērījumus ar digitālās enerģijas patēriņa kalkulatoru, analizēja datus un sagatavoja mācību uzskates materiālus konkursam. 

Latvijas Kultūras koledžas (LKK) skolotāja Daina Valeine atzīst, ka projekts bija ļoti vērtīgs, lai veicinātu koledžas darbinieku, audzēkņu un projekta aktivitātēs iesaistīto organizāciju informētību. Novērtējot digitālo CO2 pēdas nospiedumu kultūras nozares organizācijās, kā arī sagatavojot izziņas materiālus, studenti apguva savai profesijai būtiskas kompetences par ilgtspējīgu darbību kultūras nozarē. 

Katras projektā iesaistītās valsts nacionālie uzvarētāji no 5. līdz 10. jūlijam tiksies Itālijā starptautiskajā hakatonā “Social Hackathon”. Latviju pārstāvēs nacionālā konkursa uzvarētāji - LKK jauniešu komandas pārstāvji: Laura Valentīna Zahareviča, Karīna Savicka un Matīss Livčāns (pedagoģes Dainas Valeines vadībā). Konkursam viņi iesniedza video par CO2 pēdu pasākumu organizēšanas industrijā. 

Arī otro vietu ieguva Latvijas Kultūras koledžas jauniešu komanda pedagoģes Dainas Valeines vadībā. Savukārt trešajā vietā ierindojās Ogres tehnikuma jaunieši ar pedagogu Viktoru Ceiruļu. Abas šīs komandas izveidoja plakātus par digitālās CO2 pēdas samazināšanu.

Viens no projekta atbalstītājiem - energokompānija Enefit - atzīst, ka ir svarīgi jauniešiem nodot zināšanas par digitālo CO2 pēdu, veicināt viņu izpratni un pratību šajā jautājumā: “Digitālā CO2 pēdas nospieduma mazināšanai nepieciešama daudzpusīga pieeja, kas ietver energoefektīvus tehnoloģiskos risinājums, atjaunojamās enerģijas integrāciju ierīču ražošanas un lietošanas procesos, atbildīgu patēriņa un iekārtu utilizācijas praksi. Tas ir ilgtermiņa uzdevums, kas prasa sadarbību starp tehnoloģiju uzņēmumiem, politikas veidotājiem un tehnoloģiju lietotājiem, lai panāktu ilgtspējīgu digitālo nākotni,” saka Enefit valdes priekšsēdētājs Krists Mertens. 

Jau šobrīd ikvienam ir iespēja iepazīties ar projekta mācību platformā ievietotajiem materiāliem, savukārt šī gada rudenī ikviens pedagogs varēs uzsākt arī mācību kursu.
 

Par projektu “Good DEEDs”

Projekta mērķis ir pilnveidot profesionālās izglītības iestāžu pedagogu un izglītojamo zināšanas par digitālo ierīču un programmatūru lietošanas ietekmi uz vidi un attīstīt digitālās enerģijas pārvaldības prasmi. “Good DEEDs” tiek īstenots sadarbībā ar organizācija “European Grants International Academy” (Itālija), Datorzinātņu un tehnoloģiju institūtu “Diofantos” (Grieķija), Portugāles Vides tehnoloģiju asociācija, Kadir Has Universitāti (Turcija) un Iasi apgabala skolu inspektorātu (Rumānija)

Projekts “Digital Energy Efficiency Designers” (Good DEEDs) Nr. 2020-1-IT01-KA226-VET-009143 tika finansēts ar Eiropas Komisijas “Erasmus+”, kuru Latvijā administrē Valsts izglītības attīstības aģentūra, atbalstu. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.