27. aprīlī Valsts izglītības satura centra Iekļaujošās un speciālās izglītības nodaļa sadarbībā ar Tukuma novada pirmsskolas izglītības iestādi “Vālodzīte” organizēja tiešsaistes semināru, kur Tukuma novada pirmsskolas izglītības iestādes “Vālodzīte” direktore Eva Upmane dalījās pieredzē par iekļaujošās izglītības īstenošanu un izaicinājumiem. Tukuma novada Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece Jeļena Šnikvalde stāstīja par sava novada pārvaldes funkcijām, palīdzības iespējām saistībā ar iekļaujošo izglītību, un pieredzē dalījās arī PII “Vālodzīte” atbalsta grupas vadītāja Eva Grīnberga un pirmsskolas izglītības skolotāja Ligita Simsone.
Tukuma novada Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece Jeļena Šnikvalde stāsta, ka Tukuma novada Izglītības pārvaldes vērtības ir sadarbība, līdzatbildība un kompetences. Sākoties administratīvajai reformai, vienā lielā novadā apvienojās 4 iepriekšējie novadi, un tagad novadā ir 40 izglītības iestādes, no kurām 10 ir pirmsskolas izglītības iestādes. Tukuma novada Izglītības pārvaldes galvenie darbības virzieni 2022./2023. mācību gadā iekļaujošās izglītības virzienā ir:
- mērķtiecīgas atbalsta sistēmas izveide iekļaujošās izglītības īstenošanai;
- atbalsta sniegšana izglītības iestādēm sarežģītu un krīzes situāciju risināšanā;
- nepieciešamā speciālista (logopēda, speciālā pedagoga, psihologa) pakalpojuma nodrošināšana, ja izglītības iestādē nav atbalsta personāla;
- Tukuma novada pedagoģiski medicīniskās komisijas pakalpojuma nodrošināšana;
- izglītības iestāžu izglītojamo un viņu ģimeņu sociālo vajadzību un tiesību aizsardzības nodrošināšanas sekmēšana sadarbībā ar valsts un pašvaldību iestādēm un institūcijām.
Lai veiksmīgāk risinātu dažādas problēmas, Tukuma novada Izglītības pārvaldes paspārnē izveidots Izglītības Atbalsta centrs, kā mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt psihologa, speciālā pedagoga un skolotāja-logopēda pakalpojumus, veicot izglītojamo un problēmsituāciju izpēti, izstrādājot ieteikumus atbalsta un korekcijas darbam un veicot konsultatīvo un izglītojošo darbību, kā arī sniegt palīdzību krīzes situāciju risināšanā.
Kopā strādājot Izglītības Atbalsta centram un Tukuma novada speciālās izglītības iestādes speciālistiem, tām pirmsskolām, kur nav nodrošināts nepieciešamais atbalsta personāls, speciālisti tiek nodrošināti. Tāpat Izglītības Atbalsta centra darbā ietilpst:
- atbalsta sniegšana esošajam izglītības iestāžu atbalsta personālam (izglītojamo izvērtēšana un individuālo vajadzību noteikšana, individuālo izglītības plānu sagatavošana, atbalsta pasākumu piemērošana);
- atbalsta nodrošināšana gadījumos, ja izglītojamā vecāki vai likumiskais pārstāvis atsakās sadarboties ar tās izglītības iestādes atbalsta personāla speciālistu, kurā izglītojamais iegūst izglītību;
- krīzes situāciju risināšana izglītības iestādēs (darbs ar izglītojamo, klasi/grupu, vecākiem, pedagogiem);
- atbalsta personāla pedagogu (psihologu, logopēdu) metodisko apvienību vadīšana;
- sadarbība ar Tukuma novada speciālās izglītības iestādi.
Tāpat Tukuma novadā, izmantojot valsts un Tukuma novada pašvaldības piešķirto finansējumu, tiek īstenota pirmsskolas vecuma bērnu atbalsta programma “Stop 4-7”. Sākot ar šo mācību gadu, Izglītības pārvaldē strādā arī bērnu tiesību aizsardzības speciālists, kas vada starpinstitucionālo grupu un ir labs atbalsts problēmu risināšanas situācijās.
Tukuma novada pirmsskolas izglītības iestādes “Vālodzīte” direktore Eva Upmane atzīmē, ka bērni ar speciālām vajadzībām ir bijuši vienmēr, un nereti gadās tā, ka palīdzība vairāk ir vajadzīga tieši pieaugušajiem, kas strādā ar šiem bērniem, lai saprastu, kā labāk rīkoties, lai varētu pilnvērtīgi palīdzēt. Tukuma novada pirmsskolas izglītības iestādē “Vālodzīte” īsteno vispārējo pirmsskolas izglītības programmu (01011111), speciālo pirmsskolas izglītības programmu izglītojamajiem ar valodas traucējumiem (01015511), kā arī speciālo pirmsskolas izglītības programmu izglītojamajiem ar jauktiem attīstības traucējumiem (01015611).
Eva Upmane izglītības iestāžu direktoriem pirms speciālās izglītības programmu īstenošanas uzsākšanas iesaka:
- sagatavot kolektīvu, lai arī viņi būtu gatavi darbam šajās programmās;
- palīdzēt pilnveidoties un izglītoties ne tikai skolotājiem, bet arī skolotāju palīgiem, lai izzinātu, kā ikdienā notiek darbs ar speciālās izglītības programmām;
- palīdzēt pilnveidoties atbalsta komandai, lai tiktu iegūta ne tikai ikdienas darba, bet arī, piemēram, dokumentācijas veikšanas pieredze;
- piesaistīt un apgūt nepieciešamos resursus.
Eva Upmane atzīmē, ka nozīmīga sadarbība notiek arī ar Tukuma novada sociālo dienestu, kuras darbinieks vienu reizi nedēļā ir kopā ar izglītības iestādi un ar kuru vienmēr var sazināties, lai vienotos par kopīgiem rīcības soļiem dažādās situācijās. Sociālā dienesta darbinieks palīdz iedrošināt vecākus vairāk iesaistīties un sadarboties ar izglītības iestādi, lai viņu bērns saņemtu visu nepieciešamo atbalstu un palīdzību.
Tāpat PII “Vālodzīte” saņem neatsveramu pieredzi un palīdzību no Tukuma novada speciālās izglītības iestādes skolotājiem un speciālistiem, kas sniedz atbildes uz jautājumiem, palīdz ieviest jaunas metodes darbā ar bērniem ar speciālām vajadzībām. Tukuma novada speciālās izglītības iestāde sadarbībā ar Tukuma novada Izglītības pārvaldi arī PII “Vālodzīte” izglītojamajiem piedāvā spēļu terapiju, nodarbes estētikas studijā, smilšu terapiju, sensoro istabu, Bowen terapiju, Barboleta līdzsvara platformas, Montesori pedagoģijas, logoritmikas un audiologopēda nodarbības. Eva Upmane atzīmē, ka audzēkņu vecāki ir ļoti apmierināti un priecīgi par šādu iespēju.
Pirmsskolas izglītības iestādes “Vālodzīte” skolotāja-logopēde un atbalsta grupas vadītāja Eva Grinberga stāsta, ka pirms 4 gadiem tika izveidota atbalsta grupa, kurai sākumā radās daudz jautājumu, bet tos risināt palīdzēja Tukuma novada speciālās izglītības iestāde. Sākotnēji individuālie izglītības programmas apguves plāni tika veidoti papīra formātā, bet jau pēc gada komanda saprata, ka ērtāk būtu to darīt elektroniski, un tagad šī dokumentācija tiek veidota “Google diskā”. Tāpat Grinberga atzīmē, ka atbalsta komandas darbā ļoti noderīgi bijuši Valsts izglītības satura centra Speciālās izglītības metodiskie materiāli, un tieši ar tiem Grinberga iesaka sākt brīdī, kad izglītības iestādē sākas darbs pie atbalsta komandas izveides.
Pirmsskolas izglītības iestādes “Vālodzīte” pedagoģe Ligita Simsone stāsta, ka darbā ar bērniem ar speciālām vajadzībām izglītības iestādes darbiniekiem jābūt spējīgiem ātri reaģēt jebkurā situācijā un pieņemt lēmumu, kā rīkoties. Tāpat ļoti liela nozīme ir sadarbībai ar vecākiem, jo tieši viņi ir tie, kas savu bērnu pazīst vislabāk un var izskaidrot izglītības iestādes darbiniekiem, kā rīkoties dažādās situācijās. Lai arī bērnam ar speciālām vajadzībām ir jāvelta ļoti daudz uzmanības, svarīgi atcerēties, ka arī pārējiem grupas bērniem uzmanība ir nepieciešama. Direktore Eva Upmane atzīmē, ka ir bijuši arī gadījumi, kad, lai neapdraudētu pārējo grupas bērnu emocionālo un fizisko labsajūtu, lemts par izglītības iestādes maiņu.
Jautājumi un atbildes
Kā izglītības pārvalde informē pirmsskolas izglītības iestādes un bērnu vecākus par speciālistu piedāvājumu un iespējām saņemt palīdzību?
Parasti tas notiek individuāli un pēc vajadzības.
Vai visi bērni, kam nepieciešams logopēds, tiek iekļauti valodas traucējumu programmā, vai tikai smagākie gadījumi?
Pirmie programmā tiek iekļauti tie bērni, kam ir pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums, un, ja pie logopēda ir vieta, tiek iekļauti tie bērni, kam palīdzība vajadzīga ir ātrāk.
Kā grupā notiek ikdiena bērnam ar smagiem attīstības traucējumiem?
Ja ir tāda iespēja, šim bērnam tiek piemērots asistents, bet tas nav iespējams vienmēr. Ikdiena ar šādu bērnu ir saspringtāka, viņam nepieciešams vairāk uzmanības, jāseko līdzi konkrētajiem aspektiem, kas ir riskanti bērna diagnozei. Grupā, kurā ir bērns ar smagiem traucējumiem, skolotāju grafiku cenšas izveidot tā, lai uz aktīvās darbības laiku grupā būtu divi pedagogi.
Vai iestādē ir bērni, kam ir asistenti?
Ir valstiski noteikts, kādiem bērniem tiek piešķirti asistenti, bet PII “Vālodzīte” asistents ir bērnam, kuram likumiski nepienāktos asistents.