ESF+projekts 4.2.2.3. Vispārējā izglītība Mācību snieguma vērtēšana
Roka ar pildspalvu. Līdzfinansē ES un NAP logo ansamblis.

21. oktobrī Valsts izglītības satura centrs (VISC) organizēja semināru izglītības iestāžu direktoru vietniekiem sākumskolas posmā par pasākumiem pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveidē un mācību snieguma vērtēšanas pamatprincipiem sākumskolā. Semināra otrajā daļā direktoru vietnieki uzklausīja ieteikumus lasītprasmes, matemātikas un dabaszinātņu kompetenču uzlabošanā, kas izstrādāti, piedaloties starptautiskos izglītības pētījumos.

“Profesionālā atbalsta sistēma veidota, lai sasniegtu katru skolotāju un ar skolotāju starpniecību – arī katru bērnu,” seminārā uzsvēra VISC Izglītības iestāžu profesionālā atbalsta departamenta direktore Inta Ozola. Seminārā tika ieskicētas projektā plānotās aktivitātes sadarbībai un pedagogu atbalstam. Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas ietvaros plānota pedagogu profesionālās kompetences pilnveide, metodiskā atbalsta materiālu izstrāde pedagogiem secīgai mācību stundu īstenošanai, pasākumi izglītojamo talantu attīstībai un citas aktivitātes. Pašvaldībās un valsts līmenī darbosies metodiķi, kuru uzdevums būs metodiskā atbalsta sniegšana pedagogiem.

VISC Izglītības iestāžu profesionālā atbalsta departamenta pārstāvji seminārā sniedza informāciju par vērtēšanas pamatprincipiem, vērtēšanas veidiem un to nozīmi, īpaši akcentējot formatīvās vērtēšanas nozīmi. Semināra laikā bija iespējas saņemt arī atbildes uz pedagogiem aktuālajiem jautājumiem. Valsts metodiķe Liene Jankovska norādīja, ka ļoti būtiska ir komunikācija ar vecākiem tieši sākumskolas posmā, jo, lai gan pedagogi bērniem klasē sniedz atgriezenisko saiti, sākumskolas skolēni ne vienmēr to spēj precīzi nodot saviem vecākiem. Projekta laikā plānots izveidot vienotus snieguma līmeņu aprakstus, kā arī organizēt dažādas mācīšanās grupas pedagogiem, lai risinātu viņiem aktuālos jautājumus.

Semināra otrajā daļā Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta vadošā pētniece profesore Antra Ozola un institūta vadošā pētniece docente Linda Mihno iepazīstināja direktoru vietniekus ar praktiskiem sākumskolas skolēnu prasmju uzlabošanas ieteikumiem, kas izriet no starptautiskajos skolēnu novērtēšanas pētījumos izdarītajiem secinājumiem. Pētnieces informēja, kādi uzdevumi Latvijas sākumskolas skolēniem starptautiskajā novērtēšanā ir sagādājuši lielākas grūtības, un sniedza ieteikumus par paņēmieniem, kurus skolotāji var izmantot darbā ar skolēniem, lai šīs grūtības mazinātu.

Profesore Antra Ozola sniedza ieteikumus lasītprasmes veicināšanai gan didaktisku piemēru veidā, gan raksturojot efektīvas lasīšanas pieejas, gan norādot, kādiem jautājumiem pievēršama lielāka uzmanība, kad skolēni lasa literārus un informatīvus tekstus. Antra Ozola ir Starptautiskā skolēnu lasītprasmes pētījuma PIRLS vadītāja Latvijā, un profesores un viņas kolēģu sagatavotie metodiskie materiāli skolotājiem ir pieejami izglītības pētniecības institūta tīmekļvietnē. Pētniece informēja, ka nākamais Starptautiskā skolēnu lasītprasmes pētījuma cikls notiks datorizēti, gan izmēģinājuma pētījumā 2025. gada martā/aprīlī, gan pamatpētījumā 2026. gada pavasarī skolēniem pildot uzdevumus digitālajā vidē, un aicināja pedagogus iepazīties ar digitālā testa paraugiem PIRLS pētījuma tīmekļvietnē.

Matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču starptautiskā pētījuma vadītāja Latvijā Linda Mihno iepazīstināja ar matemātikas un dabaszinātņu uzdevumiem, kurus Latvijas ceturto klašu skolēni starptautiskajā novērtējumā pildīja 2019. gadā. Uzdevumu rezultātu analīze pētniecei ir ļāvusi izstrādāt ieteikumus Latvijas skolēnu zināšanu un prasmju nostiprināšanai. Pētnieces un viņas līdzstrādnieku sagatavotajos materiālos pieejams plašs praktisku uzdevumu klāsts un arī informācija par Latvijas skolēnu sniegumu.

Izglītības pētniecības institūta vadošās pētnieces uzsvēra lasītprasmes kā pamatprasmes nozīmi visu jomu, t. sk. matemātikas un dabaszinātņu, uzdevumu izpratnei, kā arī lasīšanas, matemātikas un dabaszinātņu integrēšanas iespējas citos mācību priekšmetos. Šāda integrācija vieglāk īstenojama tieši sākumskolā, kur vairākus priekšmetus nereti māca viens un tas pats skolotājs. Profesore Antra Ozola atgādināja, ka katrs skolotājs skolā ir lasītprasmes skolotājs.

Valsts izglītības satura centra semināra izglītības iestāžu direktoru vietniekiem sākumskolas jautājumos ieraksts.


Pasākums īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" un projekta Nr.4.2.2.3.pasākuma “Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam” ietvaros