Viens no Valsts izglītības satura centra ESF projekta „Profesionālās izglītības iestāžu efektīva pārvaldība un personāla kompetences pilnveide” (Vienošanās Nr. 8.5.3.0/16/I/001) (turpmāk – Projekts) mērķiem ir atbalsts profesionālajā izglītībā iesaistīto pedagogu, prakses vadītāju un amata meistaru, darba vidē balstītu mācību vadītāju un administrācijas pārstāvju vispārējo prasmju un profesionālo kompetenču pilnveidei, tai skaitā modulārās profesionālās izglītības programmu (turpmāk – MPIP) aprobācijai. Par šo jomu atbild Projekta vecākā eksperte aprobācijas un profesionālās pilnveides jautājumos – Inese Tone.
2022. gadā aprit seši gadi, kopš tika uzsākta pirmo modulārās profesionālās izglītības programmu aprobācija. Lai atvieglotu izglītības programmu izstrādes procesu profesionālās izglītības iestādēm, kā arī lai nodrošinātu efektīvu izglītības kvalitātes vadību un dokumentu izstrādes un aprites procesus izglītības programmu licencēšanai, tika sagatavoti un iesniegti Projekta ietvaros 430 MPIP piemēri (vecie paraugi), un 102 MPIP jaunie paraugi (MPIP paraugi atbilstoši IZM jaunajiem iekšējiem noteikumiem “Profesionālās izglītības un pieaugušo neformālās izglītības programmu izstrādes kārtība”). Kopš Projekta sākuma tika sagatavoti un iesniegti 188 mācību plāni un grafiki, kā arī izstrādāti un publicēti 10 būtiski grozījumi dažādās profesionālajās kvalifikācijās (elektronikas tehniķis, telekomunikāciju tehniķis, mašīnbūves tehniķis, automehāniķis, programmēšanas tehniķis, viesmīlis, tērpu stila speciālists, drēbnieks, šuvējs, piegriezējs, vizuālā tēla stilists, vizāžists, grimētājs, pārtikas produktu ražošanas tehniķis).
Modulāro profesionālās izglītības programmu ieviešanas process:
Pirmajā posmā tika organizēti kursi: MPIP izstrādes metodika un prakse, kuros piedalījās 400 dalībnieki. Otrajā posmā tika īstenoti semināri par MPIP aprobāciju, tos apmeklēja 1019 dalībnieki. Noslēdzošajā posmā tika organizētas tiešsaistes mācības MPIP īstenošanas darba grupām, iesaistot 2076 dalībniekus.
Sākot ar 2020./2021. mācību gadu, visām profesionālās izglītības iestādēm mācību programmās bija jāīsteno kompetenču pieejā balstīts profesionālās izglītības saturs. Lai profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem būtu vienāda kompetencēs balstīta pieeja un lai viņi varētu dalīties pieredzē modulāro izglītības programmu aprobācijā un darba vidē balstītās mācībās, kā arī lai apgūtu jaunas mācību metodes un izstrādātu vienādus kritērijus mācību sasniegumu rezultātu vērtēšanai moduļa vai semestra noslēgumā, un lai izvērtētu moduļu saturisko un organizatorisko atbilstību profesijas standartam un sasniedzamajiem rezultātiem, veicot grozījumus moduļos, 2020.gadā tika īstenoti profesionālās kompetences pilnveides semināri un kursi pa nozarēm un organizēti pieredzes apmaiņas pasākumi:
- Profesionālās kompetences pilnveides seminārs metālapstrādes un mašīnbūves jomas pedagogiem “Modulārās profesionālās izglītības programmas ar iegūstamo kvalifikāciju Mašīnbūves tehniķis aprobācijas aktuālie jautājumi, moduļu izvērtēšana un profesionālo kompetenču novērtēšanas uzdevumu veidošana, to izpildes vērtēšanas kritēriji” sadarbībā ar PIKC Ventspils tehnikumu;
- Profesionālās kompetences pilnveides kursi mākslas un dizaina jomas pedagogiem “Modulārās profesionālās izglītības programmu īstenošana” tiešsaistē;
- Profesionālās kompetences pilnveides seminārs transporta un loģistikas nozarē “Transporta un loģistikas nozares modulārās profesionālās izglītības programmu aprobācija, praktisko mācību īstenošanas veidi un moduļu apguves novērtēšana” sadarbībā ar PIKC Liepājas Valsts tehnikumu;
- Profesionālās kompetences pilnveides seminārs “Lauksaimniecības nozares modulārās profesionālās izglītības programmu aprobācijas labās prakses piemēri un izaicinājumi” sadarbībā ar PIKC Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumu, PIKC Smiltenes tehnikumu un SIA Bulduru Dārzkopības vidusskolu;
- Profesionālās kompetences pilnveides seminārs “Modulārās profesionālās izglītības programmas „Datorsistēmu tehniķis” aprobācija un labās prakses piemēri, moduļu novērtēšanas uzdevumu veidošana un to izpildes vērtēšanas kritēriji” sadarbībā ar PIKC Jelgavas tehnikumu;
- Profesionālās kompetences pilnveides kursi “Modulāro izglītības programmu izstrādes metodika un prakse”.
Modulāro profesionālo izglītības programmu aprobācijā un īstenošanā no 2016.gada līdz šīm brīdim iesaistījušās 44 profesionālās izglītības iestādes. Aprobācija un īstenošana notika 101 profesionālajā kvalifikācijā, aprobējot un īstenojot 383 dažādas modulārās profesionālās izglītības programmas.
Projekta galvenie sasniegumi, īstenojot modulārās profesionālās izglītības programmas:
- Tika sniegts būtisks atbalsts no Projekta, piedāvājot pedagogiem un administrācijai aktuālas profesionālās pilnveides iespējas. Profesionālās pilnveides semināru tēmas tika izvēlētas, lai palīdzētu pedagogiem apgūt aktuālākās tendences, tehnoloģijas nozarē tieši to praktiskajā pielietojumā.
- Projekta īstenošanas laikā profesionālās izglītības iestāžu pārstāvji ieguva un papildināja zināšanas un prasmes turpmākajam mācību plānu un grafiku sagatavošanas darbam.
- Modulārās izglītības programmu izstrādes procesā bija aktīva sadarbība ar Valsts izglītības satura centra īstenoto ESF Projektu “Nozaru kvalifikācijas sistēmas pilnveide profesionālās izglītības attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai” (Vienošanās Nr. 8.5.2.0/16/I/001) un Izglītības kvalitātes valsts dienestu.
- MPIP īstenošanas laikā izveidojās vērtīga aprobācijas koordinatoru savstarpējā komunikācija un sadarbība.
- Kopš 2016. gada Projektā darbojušies 33 aprobācijas koordinatori, kuru darbu Projekts augsti novērtē. Valsts izglītības satura centrs izsaka pateicību aprobācijas koordinatoriem par nozīmīgu ieguldījumu modulārās profesionālās izglītības programmu aprobācijas procesa nodrošināšanā Latvijā.
- Projekts deva impulsu turpmākajam darbam programmas paraugu veidošanā, izglītības iestādes metodiskajam darbam savā tematiskajā jomā, kā arī izglītības iestāžu turpmākai sadarbībai.