Speciālā izglītība
Starptautiska konference "Komunikācijas prasmes cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" 2025.gada 11.martā 10.00-15.00 VEF Kultūras pilī

2025. gada 11. martā VEF kultūras pilī notika starptautiska konference “Komunikācijas prasmes cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem!”, kuru rīkoja Rīgas 1. pamatskola-attīstības centrs sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūru, rehabilitācijas centru “Mēs esam līdzās” un Rīgas domi.

Konferencē piedalījās gan dažādu profesiju un institūciju pakalpojumu sniedzēji – sākumskolas, pamatskolas posma pedagogi un speciālās izglītības skolotāji, metodiķi, administrācijas pārstāvji, fizioterapeiti, logopēdi, audiologopēdi, ergoterapeiti, rehabilitācijas speciālisti, ABA terapeiti, gan arī pakalpojumu saņēmēji.

Konferenci atklāja Rīgas 1. pamatskolas –attīstības centra direktore Laila Lapiņa, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes Vispārējās izglītības skolu nodaļas vadītāja Anita Pēterkopa, Valsts izglītības attīstības aģentūras Mācību atbalsta un iekļaujošās izglītības departamenta direktore Sigita Upmale.

Uz problēmjautājumu: ,,Kā man saprast un būt saprastam?” mēģināja rast atbildes dialoga veidā Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra izglītības metodiķe, lietišķās uzvedības analītiķe ABA speciāliste Vineta Cibiņa un Rīgas 1. pamatskolas –attīstības centra pedagoģe, lietišķās uzvedības analītiķe ABA terapeite Linda Stukule, izceļot efektīvas komunikācijas nozīmi izglītības vidē, kas ir pamats, uz kura balstās attiecības, spējas dalīties savās emocijās, vajadzībās un vēlmēs, kā arī akcentējot komunikācijas izaicinājumus, īpaši bērniem ar funkcionāliem traucējumiem.

Par ceļu uz sapratni, komunikācijas izaicinājumiem un risinājumiem ģimenēm ar bērniem ar funkcionāliem traucējumiem runāja Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra izglītojamo vecāki Ina Visocka un Ansis Pūpols, izcelot izaicinājumus, ar kuriem saskaras ģimenes, un piedāvājot praktiskus risinājumus, lai uzlabotu bērnu un ģimenes locekļu savstarpējo komunikāciju.

Par to, kā mācīt skolēnu bez verbālās komunikācijas prasmēm savā pieredzē dalījās ABA konsultants ģimenēm, uzvedības analītiķis (BCBA) ar maģistra grādu speciālajā izglītībā, pasniedzējs IESCUM Zagrebas Universitātē, supervizors studentiem, kuri iegūst BCBA un BCABA sertifikāciju Lorenzo Todone, uzsverot, ka bērniem bez verbālās komunikācijas prasmēm ir jāsniedz skaidra visu veidu kvalitatīva informācija. Lorenzo Todone ne tikai teorētiski, bet arī ar praktiskiem piemēriem parādīja, kā un ar kādiem paņēmieniem veidot, mācīt savstarpējo komunikāciju.

Konferences dalībnieki arī noklausījās audiologopēdes, Austrumeiropas un Centrāleiropas reģiona treneres Tobii Dynavox ABL Jeļenas Kondratjevas prezentāciju “Praktiskā Alternatīvā augmentatīvā komunikācija (AAK): Pierādījumu pārvēršana praksē”. Lektore aktualizēja AAK līdzekļu nozīmi kā alternatīvās komunikācijas veidu personām, kas nerunā vai kuru runa ir nepietiekami kvalitatīva, lai veidotos saprotama komunikācija. Viņa arī uzsvēra, ka svarīgi apgūt AAK līdzekļa lietošanas prasmi visām personām, kuras iesaistītas bērna audzināšanā un izglītošanā. Savstarpēji izmantojot AAK līdzekli ikdienā, mācīt komunikācijas prasmes reālās dzīves situācijās, iekļaujot nepieciešamos vārdus un frāzes aktīvai saziņai. Jeļena Kondratjeva atzīmēja, ka būtiski ir noteikt vispiemērotāko AAK līdzekli, piemērojot to gan bērna kognitīvajām spējam, gan fiziskajām spējam, kā arī pielāgojot valodas materiāla saturu katra individuālajām vajadzībām. Konferences dalībnieki praktiskos piemēros varēja vērot AAK līdzekļu izmantošanas un līdzcilvēku iesaistes nozīmību bērnu ar funkcionāliem traucējumiem komunikācijas veidošanā.

Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra izglītības metodiķes Ilgas Grīntāles prezentācijā “Sasniedzamie rezultāti komunikācijas jomā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem” tika apskatīti bērnu ar funkcionāliem traucējumiem komunikācijas prasmju attīstības posmi un efektīvas stratēģijas to veicināšanai, kā arī parādīts, kā šīs stratēģijas mērķtiecīgi ieviest ikdienas mācību procesā, lai bērns pakāpeniski apgūtu jaunas saziņas formas un spētu patstāvīgi komunicēt dažādās vidēs – skolā, mājās un sabiedrībā.

Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra direktores vietnieks Ainārs Beitiks un Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra speciālā pedagoģe Sarmīte Žura runāja par Komunikācijas atbalstu mācību procesā, atzīmējot, ka digitālie rīki ļauj pielāgot informāciju skolēnu individuālajām vajadzībām. Izmantojot Chromebook datorus, planšetdatorus, komunikācijas tāfelīti “Go Talk”, interaktīvo displeju, bezvadu kursorsviru un bezvadu slēdzi-pogu var palīdzēt skolēniem iegūt jaunas prasmes, raisīt prieku darboties, pakāpeniski uzlabojot bērnu pašizpausmi, neatkarību, samazinot komunikācijas barjeru un palielinot pašapziņu.

Savukārt Rīgas 1. pamatskolas-attīstības centra izglītības metodiķe Antra Krauce un Rīgas 1.pamatskolas-attīstības centra speciālā pedagoģe Arta Eversone stāstīja par komunikācijas atbalstu mācību procesā un dalījās savā pieredzē par simbolu valodas WIDGIT izmantošanas iespējām darbā ar izglītojamajiem, sniedzot īsu informāciju par savstarpējās komunikācijas nepieciešamību un būtisku nozīmi ikvienam cilvēkam, par simbolu valodu, kura ir viegli uztverama, saprotama un sniedz vizuālo atbalstu, kā arī daloties savā pieredzē par komunikācijas veidiem, par dienas, mācību stundas vai nodarbības kārtību, par sasniedzamo rezultātu un mācību stundas pašvērtējuma, kā arī uzvedības noteikumu atspoguļošanu vizuāli.

Kolēģi no Vācijas Otto-Steiner skolas Minhenē prezentēja komunikācijas atbalsta sistēmu savā izglītības iestādē, uzsverot, cik svarīga ir spēja sazināties.

Īss video par konferenci

Konferences prezentācijas