ESF projekts 8.5.3.0/16/I/001
Atbalsta pasakumi 853

Valsts izglītības satura centra īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta „Profesionālās izglītības iestāžu efektīva pārvaldība un personāla kompetences pilnveide” (Vienošanās Nr. 8.5.3.0/16/I/001) ietvaros sadarbībā ar nodibinājumu “Iespējamā misija” tika īstenota līderības izaugsmes programma 10 profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem. Programmas apguve norisinājās no 2022.gada 11.janvāra līdz 30.jūnijam.

Programmas mērķis – nodrošināt līderības izaugsmi caur vadītāju profesionālā snieguma izvērtēšanu un personalizētu mācību saturu. Programmas pievienotā vērtība ir stiprināt, atbalstīt un palīdzēt katram vadītājam saskatīt savas stiprās puses. Vairāki vadītāji atzina, ka “supervīzija ir kā vieta un laiks refleksijām par notiekošo un sapratnes raisīšana par to, kas būtu jāmaina, jāievieš un jāturpina”, tā dod iespēju “aprunāties ar profesionāļiem par vadības komandas darbu, par darbu ar pedagoģisko personālu” un, ka, pateicoties supervizoram, ir “vieglāk formulēt savu problēmu, nonākt pie risināma un drosmīgi varēt to izteikt; rodas izpratne par to, kas ir jāuzlabo.”

Programmas veiksmīgas īstenošanas pamatu veidoja personalizēta pieeja un profesionāla atbalsta sniegšana vadītājiem izaicinājumu pilnajā ikdienā. Īpaša uzmanība tika vērsta uz vienu no spēcīgākajām vadītāju kompetencēm – organizācijas kultūras un vērtību stiprināšanai, jo tas ir priekšnoteikums vietējās kopienas radošuma un inovācijas pārmaiņu ieviešanai. Vēl viens programmas uzsvars tika likts uz savstarpējo cieņu, sapratni, empātiju un konsekventu vadītāja rīcību kā panākumu atslēgu, lai izglītojamie uzņemtos atbildību par savu attīstību un izaugsmi.

Būtiskākās novitātes, kuras vadītāji kopā ar vadības komandām radīja savās profesionālās izglītības iestādēs, tika ieviestas personālvadības, organizācijas vadības un komunikācijas jomās, piemēram:

  • datos balstītu darbinieku vajadzību apzināšana, profesionālā snieguma izvērtēšanas sistēma un viņu profesionālā pilnveidošanās atbilstoši iestādes mērķiem;
  • savlaicīgas un profesionālas atgriezeniskas saites sniegšana pedagogiem, atbalsts personālam un vadības komandai;
  • sistēmas radīšana, kurā vadītājs saņem atgriezenisko saiti no kolēģiem par vadīšanas kvalitāti un efektivitāti;
  • datu lietošana, lai analizētu organizācijas attīstību un efektivitāti;
  • komunikācijas un organizācijas vadības virzīšana uz īstermiņa un ilgtermiņa mērķu sasniegšanu;
  • izglītojamo, pedagogu un citu ieinteresēto iesaiste lēmumu pieņemšanas procesā.

Pēc programmas apguves vadītāji pauda gandarījumu par iegūtām zināšanām un prasmēm un pateicās par iespēju piedalīties personalizētās profesionālās kompetences pilnveidē.