Valsts izglītības satura centra Iekļaujošās un speciālās izglītības nodaļa sadarbībā ar Valsts izglītības attīstības aģentūras Karjeras atbalsta un informācijas nodaļu un Rīgas 1. pamatskolu - attīstības centru šī gada 6. decembrī organizēja tiešsaistes semināru “Atbalsts jauniešiem ar dažādām izglītības vajadzībām pēc pamatskolas beigšanas”. Tiešsaistes seminārā Valsts izglītības attīstības aģentūras Karjeras atbalsta un informācijas nodaļas eksperte Dita Muravjova stāstīja, kur skolēniem ar speciālajām vajadzībām meklēt un kā atrast informāciju par profesionālās izglītības iespējām pēc 9. un 12. klases, kā arī sniedza informāciju par digitālajiem resursiem, karjeras izvēles testiem un to nozīmi skolēnu karjeras izglītības veicināšanā. Rīgas 1. pamatskolas - attīstības centra pedagoģe karjeras konsultante Iluta Apsīte iepazīstināja ar labās prakses piemēriem par karjeras izglītības iekļaušanu mācību un audzināšanas darbā skolēniem ar speciālām vajadzībām, kā arī dalījās pieredzē par jaunas mācīšanās veidiem un organizācijas formām, kas sekmē skolēnu karjeras prasmju veidošanos.
Valsts izglītības attīstības aģentūras Karjeras atbalsta un informācijas nodaļas eksperte Dita Muravjova stāsta, ka “trīs galvenie resursi, kur meklēt informāciju par profesionālās izglītības iespējām skolēniem ar speciālajām vajadzībām, ir Nacionālā izglītības iespēju datubāze (www.niid.lv), NIID testi (www.testi.niid.lv), kā arī Profesiju Pasaule (www.profesijupasaule.lv)”.
Dita Muravjova seminārā skaidro, ka Nacionālās izglītības iespēju datubāzes mājaslapā informāciju var meklēt meklēšanas lodziņā vai ar digitālā asistenta palīdzību. Digitālais asistents palīdz meklēt cilvēka dzīves situācijām un vajadzībām atbilstošas izvēles. Meklēt var divos veidos – pēc programmas veida vai mērķa grupas. Digitālais asistents soli pa solim iepazīstina ar izglītības iespējām un beigās nonāk pie konkrēta izglītības programmu saraksta. D. Muravjova iepazīstina ar vienu no izglītības programmu veidiem – profesionālo pamatizglītību speciālajā izglītībā: tajās uzņem jauniešus, kuri ir pabeiguši speciālās pamatizglītības programmu un šādas programmas īsteno tikai speciālās izglītības iestādes. Programmu absolvējot, iegūst 2. līmeņa profesionālo kvalifikāciju.
Vietnē niid.lv var iegūt arī daudz citas noderīgas informācijas par aktuālām izglītības tēmām, piemēram, profesionālās izglītības iespējām cilvēkiem ar invaliditāti, informāciju, kā iestāties Latvijas izglītības iestādēs, informāciju par spēli “Kļūšu PAR PROFESIONĀLI”, par karjeras konsultācijām un citu atbalstu u.t.t.
Informatīvajā rakstā “Profesionālās izglītības iespējas cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem” ir apkopota informācija nevis par speciālās izglītības iestādēm, bet profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno izglītības programmas, kurās uzņem jauniešus ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem. Tāpat rakstā sniegta detalizēta informācija par katru izglītības iestādi. Vietnē niid.lv ir pieejami arī 4 interaktīvi karjeras izvēles testi: interešu laboratorija, vērtību svērtuve, spēju detektors un karjeras iespēju diagnostika.
Konsultējoties ar testu izstrādātāju klīnisko psiholoģi Martu Rubīnu, D. Muravjova noskaidrojusi, ka testus var izmantot arī jaunieši ar speciālām vajadzībām, tikai viņiem nepieciešama palīdzība testa izpildē un rezultātu skaidrošanā.
Vietnē “Profesiju Pasaule” var atrast dažādu profesiju aprakstus, kur detalizēti aprakstīti darba pienākumi, darba vide, aprīkojums, darba apstākļi, darba iespējas. Tāpat sniegti vērtīgi speciālistu ieteikumi, kas jāņem vērā, ja vēlas nodarboties ar konkrēto profesiju. Katrai profesijai klāt arī ir informācija, kur mācīties, lai šo profesiju apgūtu.
Tāpat Dita Murjanova atgādina par Euroguidance Karjeras bibliotēku – 100 metodikām, kur var atrast karjeras atbalsta pasākumu plāna paraugu darbam ar izglītojamiem speciālās izglītības programmās. Ir vērts arī apmeklēt vietni www.euroguidance.viaa.gov.lv.
Rīgas 1. pamatskolas - attīstības centra direktora vietniece izglītības jomā Iluta Apsīte stāsta, ka no 2016. gada Valsts izglītības attīstības aģentūra īstenoja Eiropas Sociālā fonda projektu “Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”, kurš ilga 6 gadus. Iluta Apsīte atzīmē, ka tā bija iespēja iegūt profesionālo kvalifikāciju “Pedagogs karjeras konsultants”. Procesa rezultātā I.Apsīte sāka vadīt nodarbības klašu grupām, bet kompetenču pilnveide turpinājās, un tagad I.Apsīte jau karjeras jomā konsultē pieaugušos. Pedagogs karjeras konsultants Rīgas 1. pamatskolā - attīstības centrā ir tikai no projekta sākuma, bet sagatavot skolēnus patstāvīgai dzīvei pēc izglītības iestādes absolvēšanas ir bijis svarīgi vienmēr. Iepriekš karjeras konsultanta funkcijas šajā skolā pildīja sociālais pedagogs.
Rīgas 1. pamatskola - attīstības centrs darbību uzsāka 1923. gadā. Skolas mērķis ir sagatavot izglītojamos dzīvei sabiedrībā un piemērotam darbam atbilstoši katra izglītojamā veselības stāvoklim, garīgās un fiziskās attīstības līmenim. Skolā tiek īstenota speciālās pamatizglītības programma izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, kā arī speciālās pamatizglītības programma izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. Līdz 9. klasei skolēni apgūst pamata mācību priekšmetus, bet pēc 9. klases viņiem ir iespēja apgūt profesionālās izglītības prasmes, darba iemaņas divās profesionālās pamatizglītības programmās: grāmatu iesiešana un ēdināšanās pakalpojumi.
I. Apsīte skaidro, ka “skolā profesionālās pamatizglītības programmas izvēlas, ņemot vērā skolēnu spējas, vecāku ieteikumus, skolas resursus un pieprasījumu darba tirgū”.
Karjeras projekta finansējums deva iespēju organizēt daudzveidīgus pasākumus skolā un ārpus tās, un tas paplašināja skolotāju sadarbības partneru loku. Karjeras konsultants ir cilvēks, kurš cenšas veidot sadarbību starp skolēniem, skolotājiem, vecākiem, absolventiem un uzņēmējiem. 2014. gadā Rīgas 1. pamatskolas - attīstības centra pedagogi iesaistījās Erasmus+ projektā “Vai esi gatavs dzīvei un darbam?”, kurā bija iesaistītas 5 dalībvalstis. Projekta mērķa grupa bija jaunieši ar speciālām vajadzībām vecumā no 14 līdz 19 gadiem. Projekta mērķis bija izveidot materiālu, kas palīdzētu labāk sagatavot jauniešus darbam un dzīvei. Projekta laikā notika tikšanās, aptaujas, sadarbības pasākumi pedagogiem, administrācijai ar darba devējiem, Nodarbinātības valsts aģentūras pārstāvjiem, Rīgas domes Labklājības departamentu un dienas centriem. Tā bija pirmā nopietnā sadarbības veidošana. Rīgas 1. pamatskolā - attīstības centrā sadarbībā ar sociālo pedagogu un izglītības metodiķiem ir izstrādāta karjeras izglītības programma, kuras temati ir iekļauti audzināšanas programmā, ko īsteno klases atbildīgais skolotājs klases stundā. Skolas mājaslapā ir pieejama informācija par izglītības karjeras jautājumiem.
I.Apsīte uzsver: “Ikdienā skolēniem tiek mācīts, ka ir svarīgi nēsāt skolas formas. Kāpēc? Tāpēc, ka darba vietās ir prasība valkāt darba apģērbu. Tāpat tā ir piederība noteiktai vietai. Ierašanās laikus uz stundām - tas ir darba laiks darba vietā, kā arī daudz citu piemēru, kas saistās ar reālo dzīvi”.
Rīgas 1. pamatskolā - attīstības centrā ir sagatavota filma “Profesija – virtuves strādnieks”, kuru noskatoties var gūt ieskatu šajā profesijā. Ir sagatavotas arī darba lapas, kuras jāaizpilda pēc filmas noskatīšanās. Tāpat skolā tiek organizētas Karjeras nedēļas, kas notiek pēc Valsts izglītības attīstības aģentūras ieteiktās tematikas. Izglītojošo pasākumu mērķis ir iemācīt skolēniem, ka jebkuras skolā iegūtās zināšanas noder arī turpmākajā dzīvē un katrs darbs, katra profesija ir cienāma un vajadzīga. Karjeras nedēļā skola ciemos aicina absolventus, kuri dalās pieredzē par skolā un interešu izglītības pulciņos iegūto zināšanu noderīgumu dzīvē. Lai skolēnus ieinteresētu lietderīgi pavadīt brīvo laiku, Rīgas 1. pamatskolā - attīstības centrā ir organizēta skolas darbinieku hobiju izstāde. Viena no skolas skolotājām iejutās izstādes kuratores lomā, tādējādi gan iepazīstot šo profesiju, gan uzzinot vairāk par kolēģu hobijiem.
Iluta Apsīte stāsta, ka savā darbā izmanto karjeras un metodiskos materiālus no Valsts izglītības attīstības aģentūras, informāciju par izglītības iespējām, atvērto durvju dienām no Nacionālās izglītības iespēju datubāzes, spēli “Kļūšu PAR PROFESIONĀLI”, vietni www.profesijupasaule.lv, Nodarbinātības valsts aģentūras organizētos pasākumus.
Karjeras konsultants informē, izglīto, izmanto darbā sarunas, lomu spēles, anketēšanu, amerikāņu profesora Holanda testu, grupu nodarbībās – arī prezentācijas, darba lapas, spēles, karjeras kompasu. Informāciju skolotāji saņem informatīvo sanāksmju veidā un e-klasē, skolēni – grupu nodarbībās, kā arī individuālajās konsultācijās. Īpaši tiek strādāts ar tiem skolēniem, kas drīz skolu absolvēs. Vecākiem katru pavasari tiek organizēts iepazīšanās izbraukums uz kādu no Rīgas dienas centriem, vecāki tiek informēti par grupu mājām, praktiskajām darbnīcām, kas pieejamas Rīgas pašvaldībā. 9. klašu skolēnu vecāki sapulcē tiek informēti par tālākajām darba un izglītības iespējām.
Aktuālo informāciju karjeras konsultante I. Apsīte saņem no pasākumiem, ko organizē Rīgas vispārējo izglītības iestāžu Karjeras izglītības atbalsta centrs, tā, piemēram, vecāki tika informēti par sociālās integrācijas valsts aģentūras (SIVA) darbību un projektu “Raiti”, kura mērķauditorija ir tieši skolēnu vecāki. Analizējot datus, ir secināts, ka lielākā daļa skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem, kas absolvējuši Rīgas 1. pamatskolas - attīstības centra pamatizglītības programmu, turpina mācīties Rīgas 1. pamatskolas - attīstības centra profesionālās pamatizglītības programmās. Tomēr ir arī skolēni, kuri izvēlas izglītoties citās izglītības iestādēs, piemēram, Rīgas 3. arodskolā, Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikumā, Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālajā struktūrvienībā, Rīgas 2. pamatskolā - attīstības centrā, Rīgas 3. pamatskolā - attīstības centrā.
Savukārt pēc profesionālās pamatizglītības programmas absolvēšanas lielākā daļa skolēnu turpina izglītību Rīgas Valsts tehnikumā, Jelgavas Amatu vidusskolā. Ir arī absolventi, kas izvēlas strādāt algotu darbu, un pēdējo 3 gadu apkopotā informācija liecina, ka visbiežāk viņi darbu atrod uzņēmumos “Maxima”, “Rimi”, picērijās, automazgātuvēs, celtniecības uzņēmumos, ātrās ēdināšanas restorānos, kebabnīcās; pārsvarā tās ir vienkāršas profesijas. Tāpat secināts, ka pārsvarā mājās uzturas 3 skolēni, kas ir absolvējuši arodizglītības programmu un ieguvuši 2. līmeņa profesionālo kvalifikāciju.
Skolēni, kuri absolvējuši darba iemaņu klases, proti, tie ir skolēni ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem garīgās attīstības traucējumiem, lielākoties apmeklē dienas centrus vai atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas centros. No šīs absolventu grupas 5 absolventi pārsvarā uzturas mājās.
- Ko darīt vecākiem, kuru bērnu izglītības iestādē nav iespējams veikt karjeras testus un nav karjeras konsultanta?
Nodarbinātības valsts aģentūrā ir pieejami karjeras konsultanti, (pieejams: https://www.nva.gov.lv/lv/karjeras-konsultacijas), kā arī Rīgā ir izveidoti 3 karjeras izglītības centri, kuri gan ir paredzēti vispārizglītojošo skolu skolēniem.
- Tiešsaistes semināra prezentācijas: