saturs03.jpg
Vispārējā izglītība ietver trīs izglītības pakāpes – pirmsskolas izglītību, pamatizglītību un vispārējo vidējo izglītību. Tās mērķis – radīt apstākļus radošas, atbildīgas, vispusīgi izglītotas personības veidošanai, nepārtrauktai izglītības turpināšanai, profesijas apguvei un patstāvīgai orientācijai sabiedriskajā un valsts dzīvē.

Aktuālā informācija

Vispārējā izglītība

01.08.2014. I.Upeniece.
Jauns interaktīvu elektronisku materiālu komplekts – elektroniska mācību spēle „Īsi stāsti drošai dienai” 7.–9.klašu skolēniem un metodiskais materiāls pedagogiem

Lai veicinātu tādu skolēnu prasmju kā izvērtēt situāciju, analizēt iespējamos riskus un pieņemt personiski atbildīgu un veselībai un drošībai labvēlīgu lēmumu attīstību, kā arī veselīgus un drošus paradumus ikdienā, VISC ir izstrādājis vienotu izglītojošu materiālu komplektu – elektronisku sociālo stāstu mācību spēli „Īsi stāsti drošai dienai” 7.–9.klašu skolēniem un metodisko materiālu pedagogiem par cilvēkdrošības un veselības jautājumiem.
Mācību spēlē 15 dažādos attēlos jeb epizodēs ir atainota pusaudžu ikdiena skolā, mājās, starppersonu komunikācijā un brīvā laika aktivitātēs. Katrā epizodē spēlētājam tiek uzdots kāds jautājums un piedāvāti atbilžu jeb rīcības izvēļu varianti. Pavisam 43 jautājumu formā modelētajās situācijās un 129 rīcības izvēlēs un katras izvēles komentārā aktualizēti dažādi garīgās (psihoemocionālās) un fiziskās veselības un drošības aspekti, kas atklāti šādās tēmās: veselība un profilakse, risku apzināšanās un analīze, brīvā laika pavadīšana, atpūšoties dabā ziemā un vasarā, fiziskajās aktivitātēs, drošība uz/pie ūdens, emocionālā inteliģence, attiecības, noteikumi, rīcība kritiskās situācijās, atkarības no vielām un procesiem. Spēli jaunietis var spēlēt atkārtoti, jo vienas spēles laikā viņš vidēji nonāk no 12 līdz 15 situācijās, sev izvēlētajā laikā un vietā planšetdatorā vai datorā, ja ir iespēja izmantot internetu.
Metodiskais materiāls piedāvā papildus iespējas spēlei sagatavoto resursu izmantošanā klasē, piemēram, mācību priekšmeta „Sociālās zinības” vai Klases audzinātāja stundās. Tos iespējams izmantot neatkarīgi no tā, vai skolēns spēli ir spēlējis vai nē, gan individuāli, gan grupu darbā atkarībā no izveidojušās mācību vai audzināšanas situācijas. Metodiskajā materiālā atrodams pusaudžu vecumposma vispārējs raksturojums, praktiski ieteikumi dusmu vadīšanas un konfliktu risināšanas prasmju apguvei, spēlē un mācību procesā izmantojamo balstvārdu apkopojums, spēlē iekļautais materiāls, jautājumi diskusijas ierosināšanai klasē par visām spēlē 43 modelētajām situācijām, kā arī saites uz interneta vietnēm un citiem avotiem, kur ir iespēja gūt noderīgu informāciju par attiecīgajām tēmām, un 15 attēli, kas projicējami uz ekrāna vai  pavairojami izdalei.
>> Materiāls pedagogiem sadaļā "Metodiskie materiāli"
>> Mācību spēle

21.07.2014. A.Miesniece.
Ir izveidots videomateriāls "Integrēta mācību stunda 1.klasē"

VISC sadarbībā ar Ikšķiles vidusskolas skolotāju Solvitu Zirni ir izveidojis integrētas stundas 1.klasē videomateriālu, kurā vērojama mērķtiecīgi organizēta, bērncentrēta mācību stunda, kurā veiksmīgi izmantota integrētā pieeja, informācijas tehnoloģijas, rotaļas un spēles sadzīves situācijās. Tā ir mūsdienīga, interesantām, inovatīvām metodēm un mācību darba organizācijas formām bagāta un varētu sniegt Latvijas skolotājiem ierosmes integrētas mācību stundas organizēšanā un pirmsskolas un sākumskolas pēctecības nodrošināšanā.
>> Lasīt vairāk
>> Videomateriāls sadaļā "Metodiskie materiāli"

14.07.2014. I.Upeniece.
Ir izstrādāts metodiskais materiāls "Veselības un drošības jautājumu aktualizēšana sākumskolā"

20140714_vaks.jpgLai veicinātu veselības un drošības jautājumu aktualizāciju, izmantojot mācību grāmatās atrodamos attēlus, un vienotas izpratnes veidošanos par drošas un veselību atbalstošas rīcības atspoguļojumu mācību līdzekļos, ir izstrādāts metodiskais materiāls "Veselības un drošības jautājumu aktualizēšana sākumskolā" (materiāls publicēts sadaļā "Metodiskie materiāli. Sadarbības partneru izstrādātie metodiskie materiāli").   Balstvārdi: veselība, drošība, riska faktori, preventīva rīcība.
Nejaušas izlases kārtībā no veselības un drošības viedokļa pārskatot dažādas 1.-4.klašu mācību grāmatas un analizējot tur atrodamos  attēlus (fotoattēlus, attēlus un daiļdarbu fragmentu ilustrācijas), materiāla autori piedāvā ierosmes dažādu risku un bīstamību atpazīšanai attēlotajā situācijā un tēmas, kuras iespējams aktualizēt, piemēram, par ergonomiku (augstums, pakāpšanās, smagumu pārvietošana), ugunsdrošību, elektrodrošību, piemērotu apģērbu (atbilstošu veicamajai darbībai, laikapstākļiem), darba drošību, drosību uz ceļa, veicot fiziskas aktivitātes un saskarsmē ar dzīvniekiem.
Veidojot mācību līdzekļus, ir jāpievērš  vēl lielāka uzmanība veselību un drošību apliecinošas rīcības attēlojumam ilustrācijās.
Šis materiāls ir sagatavots ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras atbalstu kā daļa no darba aizsardzības preventīvo pasākumu plāna. To izstrādāja Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts sadarbībā ar Valsts izglītības satura centra speciālistiem.

08.07.2014. I.Bautre.
Ir pilnveidoti mācību priekšmetu programmu paraugi, aktualizējot veselības, sporta izglītības un cilvēkdrošības jautājumus

Saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra sēdes protokola Nr.50 134.§ 2.punktu Izglītības un zinātnes ministrijai tika uzdots, pieaicinot Labklājības ministriju un Veselības ministriju, pilnveidot mācību priekšmetu programmu paraugus, veicinot integrētu veselības izglītības, sporta izglītības un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi vispārējā izglītībā un profesionālajā vidējā izglītībā, kā arī pilnveidot klases stundas programmas paraugu 1.–12.klasei, papildinot veselības izglītības jautājumu tēmu loku tematiskajā grupā „Veselība un vide”.
Valsts izglītības satura centrs konsultējās ar Labklājības ministriju, saņēma konkrētus priekšlikumus no Veselības ministrijas programmu pilnveidei, izskatīja tos un veica izmaiņas 3 pamatizglītības mācību priekšmetu programmu paraugos, 3 vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu programmu paraugos un Klases stundas programmas paraugā. Pilnveidoti šādi mācību priekšmetu programmu paraugi: ,,Sociālās zinības 1.–9.klasei”, ,,Mājturība un tehnoloģija 1.–4.klasei” un ,,Dabaszinības 1.–6.klasei” pamatizglītībā, kā arī ,,Psiholoģija”, ,,Mājsaimniecība” un ,,Veselības mācība” vispārējā vidējā izglītībā. Aktualizētās un pilnveidotās mācību satura tēmas ir iekrāsotas sarkanā krāsā.
Metodiskais līdzeklis "Klases stundu programmas paraugs" (sadaļā "Audzināšana. Metodiskais atbalsts") papildināts ar tematu "Veselība un vide".

12.06.2014. D. Ļaha. Labots 14.07.2014.
Notika lekcija par drošību uz un pie ūdens

12.jūnijā IZM Info centrā notika lekcija „Drošība uz un pie ūdens”. Tajā aukles/bērnu pieskatītāji un citi interesenti saņēma dažādus padomus, kā rīkoties, atrodoties pie dažādām ūdenstilpnēm, kopā ar maziem bērniem. Interesenti tika iepazīstināti ar VISC izstrādātajiem metodiskajiem materiāliem par drošību un dažādiem palīglīdzekļiem, kas izmantojami atpūtas brīžos un glābšanas situācijās.
Ar klātesošajiem runāja Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vecākā referente Inese Bautre un Valsts policijas Drošības uz ūdens un civilās aizsardzības pārvaldes vecākais speciālists Valters Plešs.
>> Fotogalerija
>> RSU profesores D.Gordovskas padomi vecākiem par bērnu drošību vasarā (video)

18.03.2014. I.Švarca.
Skaidrojums par autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu mācību procesā. Atbildes uz iesūtītajiem jautājumiem

Sniedzot atbalstu pedagogiem, mācību literatūras autoriem un izdevējiem Autortiesību likumā noteikto autortiesību un blakustiesību normu izpratnē un autoru darbu likumīgā izmantošanā, Valsts izglītības satura centrs 2013.gada 2.decembrī publicēja savā vietnē zvērinātu advokātu biroja „Eversheds Bitāns” sagatavotu skaidrojumu par autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu mācību procesā.
Līdz 2014.gada 31.janvārim interesentiem bija iespējams iepazīties ar skaidrojumu un iesūtīt papildu jautājumus. Iesūtītos jautājumus apkopoja un atbildes uz tiem sagatavoja zvērināta advokāte Inese Kalnāja – Zelča. Lai pēc būtības sniegtu atbildes uz visiem iesūtītajiem jautājumiem, jautājumi ir pārformulēti, apkopojot vairākus jautājumus vienā vai sadalot tos atsevišķās daļās.
>> Skaidrojums un atbildes uz iesūtītajiem jautājumiem

18.03.2014. I.Švarca.
Par Latvijas oficiālās valūtas nosaukuma lietojumu mācību procesā un mācību literatūrā

Latvija ir pievienojusies eirozonai, un kopš 2014.gada 1.janvāra tās oficiālā valūta ir eiro. Lai sekmētu ar eiro valūtu saistīto terminu, saīsinājumu un simbolu vienotu un konsekventu lietojumu mācību procesā un mācību literatūras izdevumos, VISC, konsultējoties ar Valsts valodas centru un Latviešu valodas aģentūru, ir izstrādājis ieteikumus pedagogiem un mācību literatūras izdevējiem "Par Latvijas oficiālās valūtas nosaukuma lietojumu mācību procesā un mācību literatūrā."
>> Ieteikumi

22.10.2013. V.Jaunozola.
Ceļojošā izstāde "Vairāk nekā bērnu spēles"

Biedrība "Kultūras un atbalsta centrs - ICEJ Latvija" sadarbībā ar Izraēlas vēstniecību Latvijā ir sagatavojusi Holokausta upuru un varoņu memoriālā kompleksa "Jad Vašem" ceļojošo izstādi "Vairāk nekā bērnu spēles" (No Child's Play) latviešu valodā. Izstādi veido 17 planšetes, kurās uzskatāmā veidā stāstīts par bērnu dzīvi un pārdzīvojumiem holokausta laikā. Komplektā ar izstādi ir arī divas videofilmas oriģinālvalodā ar titriem latviešu valodā: "Aušvicas-Birkenavas bērni" 4 min., "Jaele Roznere un lelle" 9 min. un spēle "Monopols".
Izstādes mērķauditorija ir pamatskolu, vidusskolu skolēni un citi interesenti. Šos materiālus var izmantot vēstures stundās, apgūstot Otrā pasaules kara problemātiku, kā arī sociālo zinību, filosofijas stundās un ārpusstundu nodarbībās.
Izstādes kuratore ir biedrības "Kultūras un atbalsta centrs – ICEJ Latvija" valdes priekšsēdētāja Ilze Saulīte, mob.tālr. +371 25464561, e-pasts: Latvia@icejworldwide.org
>> Pieteikšanās izstādes izmantošanai ICEJ Latvija vietnē
>> Neliels ieskats ceļojošajā izstādē [PPT]
>> Metodiskie ieteikumi ceļojošās izstādes izmantošanai

Sadaļas arhīvs